Globaalikasvatus, kestävä kehitys ja kansalaisvaikuttaminen


OPH:n rahoittama kansainvälistymisen koordinointihanke
globaalikasvatus
kestävä kehitys
kansalaisvaikuttaminen

Koordinaattorit:

Hanketapaamiset

30.3.2012 kävin tutustumassa Nakkilan hankkeeseen Kansainvälisyyttä kyläkouluihin. Ruskilan koulun rehtori Päivi Lahtinen kertoi hankkeesta, jonka avulla kyläkoulut verkostoituvat yhteisesti suunnittellen ja toteuttaen alakoulujen kv-kerhoja. Itsekin sain osallistua kielisuihkutus-työpajaan, joka oli virkistävä ja innoittava kokemus. Kiitos!

1.6.2011 vierailin Porin Reposaaressa Siikarannan leirintäalueella katsastamassa Meri-Porin lukion kahdeksannettatoista kansainvälistä ympäristöleirikoulua. Itämeri-projektin tiimoilta oli kutsuttu opettajia ja oppilaita Virosta, Saksasta ja Ruotsista yhdessä tutkimaan vesistöjen tilaa ja tutustumaan paikalliseen luontoon. Linkki oppilaiden esittelemään leirikouluvideoon:
http://www.youtube.com/watch?v=daxqMVWIld0
Kiitokset kutsusta, oli mukava vierailla luonanne!

24.3.2011 kävin Hangon Gymnasiumissa.Tapaamisessa olivat mukana rehtori Eija Rosvall, biologianopettaja Axel Holmberg, historian-ja yhteiskuntaopin opettaja Terttu Strandberg ja englanninopettaja Joanna Young. Meillä oli mielenkiintoinen kaksituntinen keskustelutuokio. Hangon koulu on hyvä esimerkki koulun opettajien välisestä tiimityöstä. He tekevät yhteistyöprojektia Italian Fasanon Leonardo da Vinci-koulun kanssa liittyen vesistöjen suojeluun ja tutkimiseen. Hangon koulu on osallitunut ympäristönsä suojeluun monilla tempauksilla Hangossa.

24.3.2011 kävin Raaseborgin Karis-Billnäsin lukiossa Karjaalla. Tapaamisessa olivat mukana lisäkseni englanninopettaja Gunilla Ekholm-Ruohonen ja rehtori Joakim Lagerbohm, joka myös opettaa koulussa historiaa ja yhteiskuntaoppia.  Karis-Billnäsin lukio tekee projektia Italian Varesen kaupungin lukion kanssa.
Lisäksi Joakim Lagergohm on tehnyt taloustiedon kurssien kanssa opintoretkiä Saksaan.

25.3.2011 kävin Piikkiössä Suomen Yhteiskristillisessä koulussa tapaamassa rehtori Liisa Vartiaista. Hän on luonut alusta alkaen mallin avustusprojektille, joka on jo vakiintunut koulun pysysväksi toimintakulttuuriksi. Lukion yksi uskontokurssi suoritetaan ulkomailla työleirinä, tänä vuonna Albaniassa. Nuoret menevät ensi kesänä antamaan hygieniavalistusta syrjäkyliin. Todella hieno ja avartava kokemus nuorille!

25.3. Kävin Turun Vasaramäen koulussa tapaamassa luokanopettaja Leena Majaniemiä, yläkoulun opettaja Mervi Viipuria ja lukion opettajaa Nina Branderia. He tekevät yhdesssä "Yhteinen Itämeri alakoulusta lukioon"-projektia. Heidän yhteistyönsä on hieno malli siitä, kuinka eri luokka-asteiden opettajien yhteistyöllä saadaan aikaan koko kouluaikaa kattavia oppimispolkuja.

25.2 kävin Jyväskylän Kuokkalan Lukiossa tapaamassa biologian- ja maantiedon opettaja Markku Lemmettyä. Kuokkalan koulu on moderni ulkonäöltään ja silmäni kiinnittyivät koulun keskellä olevaan viherhuoneeseen, jossa oppilaat saavat käydä istuskelemassa rentouttavassa ympäristössä. Markku Lemmetty on pitkän linjan kv-opettaja, jolla on takanaan vuosien kestäneet projektit eri puolille maailmaa. Koulun aulassa oleva näyttely kertoi heidän tämänvuotisesta projektistaan, joka keskittyy kulttuuriperintöön ja kumppanina on Tsekit. Kiitos, että sain käydä teillä!

24.2 kävin Akaan kaupungin Viialan keskustan alakoulussa. Rehtori Kaija Leena Salovaara kertoi pitkästä urastaan kv-projekteissa. Heidän koulussaan on esimerkillisesti koko koulun henkilökunta mukana projekteissa, monet ovat käyneet oppilaiden kanssa Comenius-yhteistyökumppaneiden kouluissa vierailuilla. Tämän vuoden projektissa he kehittävät yhteistyötä Palestiinaan. Oli erittäin antoisa tapaaminen ja upeaa nähdä, mitä saadaan aikaan, kun koulun johto on kaiken kv-toiminnan alkuunsysääjänä.

Samana päivänä vierailin myös Tampereen Sammon lukiossa tapaamassa ruotsin-ja englanninkielenopettaja Hilpi Luukkosta. Hän on yhdessä historian-ja yhteiskuntaopinopettajan kanssa valmentanut tänä vuonna neljää lukiolaista osallistumaan Nuorten Parlamentti "kilpailuun". Nuoret selvisitä Ateenaan jatkoon. Loistava suoritus! Sammon lukiossa Hilpi Luukkonen on jo vuosia kehitellyt Nuorten Parlamentti-toimintaa ja saanut sen pysyväksi kurssiksi kurssitarjottimeen. Kiitokset Hilpille!

Kävin myös Mahnalan Ympäristökoulussa Hämeenkyrössä tapaamassa luokanopettaja Annukka Alpia. Oli hienoa nähdä koulunkeskellä oleva  kaunis perinnemaisema. Mahnalan Ympäristökoulussa on pitkät perinteet ympäristökasvatuksessa. Lapset jopa rengastavat naakkoja, viljelevät kasvimailla syötävää itselleen, oppivat niin monenlaisia käytännön taitoja siinä samalla. Koulussa on ollut Comenius-hankkeita, joissa vanhemmat ovat matkustaneet oppilaiden kanssa vanhempainyhdistyksen rahallisesti tukemina. Loistava  käytäntö tämäkin! Vierailu antoi paljon pohdittavaa itselleni ja jäin miettimään, millä tavoin tämänkin koulun toimintatavat voisi saada kaikkien koulujemme tietoisuuteen. Upeaa työtä!

23.2.2011 Hämeenlinnan Lammin lukiossa tapasin historian-ja yhteiskunnanopettaja Janne Taanilan. He ovat jo vuosia tehneet Malli-YK:n kokouksia ja ovat lähdössä toukokuussa Lybeckiin  kansainväliseen Malli-YK-kokoukseen neljän oppilaan kanssa. Suunnittelimme videon tekemistä, joka esittelee jo vakiintunutta koulun toimintakulttuuria tältä alueelta. Heidän projektinsa on nähtävissä blogissa:
http://munol2011lammi.blogspot.com/

MAAILMANKANSALAISENA SUOMESSA- PROJEKTIN AVAUSSEMINAARISSA TAPAAMAMME HANKKEIDEMME KOULUJEN EDUSTAJAT

Tapasimme Vesilahden yläasteelta rehtori Tapani Pietilän sekä opettaja Satu Vikströmin. Kauniaisten Kasavuoren koululta olivat mukana Marjo Kekki ja Virva Wahlsted. Seinäjoen lukiosta olivat paikalla Anna Kivinen ja Katja Ranta.



HELSINGISSÄ VOIMAA VERKOSTOISTA-PÄIVILLÄ 27.1.2011 TAVATUT KEHITTÄMISHANKKEIDEMME EDUSTAJAT

Arto Pulkkanen Salpausselän yläaste "Liikuntakasvatus, luonto, vieras kulttuuri/kieli osana kansainvälistymistä
Eeva- Maria Muurman, Jouni Rasa ja Esa Teräväinen Länsi-Helsingin lukio "Afrikka, UNESCO-koulu"
Liisa Vartiainen Suomen kristillinen Yhteiskoulu "Maailmaa rakentamassa"
Marja-Liisa Pesonen Kaurialan lukio Hämeenlinna "Youngsters, working life and money"
Marjo Uotila ja Sami Tamminen Jävenpään lukio "Kiina- maailman johtava talous 2030"
Minna Ingerttilä Nurmon yläaste Seinäjoki "Kansainvälisyys vuonna 2010-11"
Päivikki Rinne, Kankarisveden koulu Jämsänkoski "Kierrätetään! On recycle!"
Raisa Pohjanpiiri, Mynämäen lukio ja Taina Sipiläinen-Veikkanen Imatran yhteislukio "Euroopan Neuvoston Pestalowwi-ohjelma:Strasbourg 2011"
Ritva Hokkanen ja Tuula Illi-Ohman Kilonpuiston koulu Espoo "Kotiseutuni ennen ja nyt"
Eija-Liisa Sokka-Meaney Joensuun normaalikoulu
Timo Soini Kellon yläaste Haukipudas "Suomalaisten opettajien holokaustiseminaari Jerusalemissa"







MIKKELIN KV-PÄIVILLÄ 10-11.11.2010 TAVATUT KEHITTÄMISHANKKEIDEN EDUSTAJAT

Tapasimme Leena Majalahden Turusta Vasaramäen koulusta Itämeri-projektista.Hankkeessa etsitään Itämereen alueen kouluille kestävän kehityksen yhteisiä toimintamalleja ja ohjataan oppilaitokset Turussa huomioimaan toiminnassaan Itämeren suojelu. Sovimme materiaalin toimittamisesta blogiimme.

Eeva-Liisa Muurman Länsi-Helsingin lukiosta kertoi Monimuotoinen Afrikka-hankkeesta, joka ei ollut saanutkaan rahoitusta. He olivat kuitenkin aktiivisesti etsimässä toimintamalleja ja verkostoitumassa Mikkelissä.

Vesilahden yläkoulun rehtori Tapani Pietilä esitteli Afrikkaan suuntautuvaa Isenge-hanketta
ja kertoi tuoreita kuulumisiaan viimeisimmältä matkaltaan Arfikkaan.

Pirjo Lehmusjärvi Joutsenon koulusta Lappeenrannasta esitteli COSY-schools-hanketta, joka käsittelee kiva-kouluhankkeen edistämistä partnerikoulun kanssa.




PORIN LYSEON LUKIO JA LÄNSI-PORIN YLÄKOULU 09.11.2010

Kaupunki varrella virran 2

Tapasin Porin Lyseon kieltenopettajat Ulla Hietamäen ja Leena Seppälän sekä Länsi-Porin yläkoulun saksan opettajan Roope Mäenpään. Sovimme Lyseon lukion parhaillaan olevan kansainvälisyysprojektin näyttelyn videoinnista. Lisäksi suunnittelimme videoivamme Ulla Hietamäen tuntia, jossa kommunikoidaan Facebookissa partnerikoululaisten kanssa. Keskustelumme kääntyi rahoitusmahdollisuuksiin ja kannustin kouluja hakeutumaan vastaisuudessa esim. Comenius-projekteihin.

Kiitos Ulla, Leena ja Roope!

/Kirjoitti Inkeri/






LÄNSI-PORIN LUKIO 18.10.2010


Kaupunki varrella virran 2

Kävin Länsi-Porin lukiossa tapaamassa englannin, ranskan ja italian kielten lehtoria
Leena Hedlundia. Olemmekin vanhoja tuttuja ja jutustelu sujui soljuvasti. Leena
Hedlund on tehnyt erilaisia kv-projekteja parikymmentä vuotta, lähes jokaisena
lukuvuotena. Aina ei ole ollut kyse ulkomaille suuntautuvista projekteista, vaan
ollaan tehty ns. kansallista kansainvälisyyttä, esim. kutsumalla kouluun kaupungissa
olevia ulkomaalaisia aikuisia, vaihto-opiskelijoita tai lukioikäisiä vaihto-oppilaita.
Leena Hedlund on myös aktiivisesti mukana yhteyshenkilönä ranskan kielen
Kiekura-hankkeessa. Kiekura puolestaan on nykyisin osa
Kimara-hanketta, missä ranskaan on yhdistetty saksan, venäjän ja
espanjan valtakunnalliset hankkeet.

Kuluvana lukuvuonna Länsi-Porin lukion ympäristötaiteen kurssilla perehdytään
arkkitehtuuriin ja erityisesti kotikaupungin joenrannan rakennusten tyylisuuntiin ja
aikakausiin sekä rantamaisemaan. Ulkomaan matkalla, mikä suuntautuu tällä kertaa
Roomaan, tutustutaan samoin vesistön vaikutukseen rantamaisemassa ja rakennetussa
ympäristössä, nimenomaan arkkitehtuurin kannalta. Koskapa kurssinaikaiset tuotokset
talletetaan myöhempää opetuskäyttöä varten , sovimme, että myös tänne blogiin voidaan
tehdä tiivistelmä projektista sekä että Poria ja Roomaa kuvaavia
arkkitehtuuripiirroksia tallennetaan muiden nähtäväksi.

Kiitos Leena!

/Kirjoitti Inkeri/






MERI-PORIN LUKIO 15.10.2010


Kaupunki varrella virran 2
Unescon Baltic Sea -projekti

Tutustuimme Meri-Porin lukion Varrella virran 2 hankkeeseen ja koululla toteutettavaan Unescon Baltic Sea -projektiin. Rehtori Katri Ylitalo, vararehtori, lehtori Anja Hokajärvi ja lehtorit Simo Korpela, Hanna Numminen ja Jarmo Perttula esittelivät meille asiantuntemuksella suurenmoisen hankkeen sisältöä, resursseja ja vaikutuksia.

Ympäristötieteiden kursseilla opiskelijat tutkivat yhdessä Itämeri -hankekumppaniensa kanssa lähiympäristön tilaa. Meri-Porin lukio johtaa hankkeen Environment Measurement Program ohjelmia männynhavuneulastutkimus, sammalpallotutkimus ja kemiallinen vesianalyysitutkimus.
Varrella virran 2 -hanke antaa neljän muun porilaisen oppilaitoksen opiskelijoille mahdollisuuden osallistua Meri-Porin lukion kursseille. Oppilaitos on totetuttanut 17 kansainvälistä ympäristöleirikoulua. Kahdeksastoista leirikoulu toteutuu toukokuun lopulla 2011.

Toivotimme oppilaitoksen edustajat tervetulleiksi koordinointihankkeen kansainvälisyyspäiville. Toivoimme heiltä hanke-esittelyä 27.1. 2011 kansainvälisyysmessuille Helsinkiin sekä pyysimme heitä osallistumaan Yyterin kansainvälisyystapahtumaan 25.-26.08.2011. Toivoimme myös kuva- ja videomateriaalia hankkeesta.

Kiitos meriporilaisille!

  



VESILAHDEN YLÄASTE 30.09.2010


Yhteistyö Isengen kylän kanssa Sambiassa ja verkoston luominen Latviaan

Kävimme Vesilahden yläasteella 30.9 tutustumassa afrikkalaisen Isengen kylän kanssa tehtävään hankkeeseen. Paikalla olivat rehtori Tapani Pietilä, Lempäälän lukion opettaja Jäätteelä, paljon hankkeissa avustanut rouva Koskivirta sekä oppilaskunnan edustajat.

Hyvässä hengessä ihmettelimme suurenmoista hanketta, josta tiesimmekin jo kaiken erittäin avoimen ja hyvän tiedotuksen ansiosta. Rehtori Pietilä kertoo hankkeesta  Koulutien Uutisissa koulun nettisivuilla lähes kaiken kirjeenvaihdosta päivittäiseen  rahatilanteeseen. Vesilahdella on noussut kansanliike hankkeen myötä. Isengen kylään on jo hankittu porakaivo, terveydenhoitajan vastaanottotilat ja nyt on rehtori parhaillaan viemässä sinne koulurakennukseen suunnatut rahat. Oppilaskunta on esimerkillisesti mukana hankkeen päätöksenteoissa ym. Koulun oppilaista on kolmasosalla  hygieniapassit ja he pitävät Aittakahvilaa sekä koulun kioskia.

Pyysimme rehtoria videoimaan lokakuun Afrikan matkalta materiaalia, jota voimme työstää eteenpäin.


Kiitos vesilahtelaisille!